تمرین قدرتی می تواند خطر ابتلا به دیابت را در افراد چاق کاهش دهد

16 مارس 2018- بر طبق مطالعه ی منتشر شده در Journal of Endocrinology، تمرینات قدرتی در طول یک دوره ی زمانی کوتاه می تواند ذخایر چربی را در کبد کاهش دهد و کنترل قند خون را در موش های چاق بهبود بخشد. این مطالعه نشان می دهد که تمرینات قدرتی در طی یک دوره ی کوتاه، برای تغییر ترکیب چربی بدنی در انسان کافی نمی باشد، اما به کاهش تجمع چربی در کبد و بهبود تنظیم قند خون در موش های چاق، حتی بدون کاهش وزن کلی بدن، کمک می کند. این یافته ها نشان می دهد که تمرینات قدرتی ممکن است یک راهبرد سریع و موثر برای کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب و دیابت در افراد چاق باشد.

چاقی یک بیماری رو به رشد در جهان است که نیاز به استراتژی های موثرتری برای جلوگیری از عوارض ناشی از آن مانند بیماری کبد چرب و دیابت دارد. تقریبا 94 درصد از افراد چاق مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی هستند که منجر به التهاب در این ارگان حیاتی می شود و توانایی آن را برای تنظیم قند خون کاهش می دهد. این امر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و عوارض جدی مرتبط با آن، از جمله آسیب عصبی و کلیوی را افزایش می دهد. اگر چه افزایش فعالیت بدنی روش پذیرفته شده ای برای بهبود سلامت و کمک به کاهش وزن است، اما هنوز در مورد منافع نسبی انواع مختلف آن، مدت زمان انجام و شدت فعالیت های جسمانی بحثهای زیادی وجود دارد. بخش اعظمی از تحقیقات در مورد مزایای ورزشهای هوازی مصرف کننده ی انرژی تمرکز دارد، و مزایای بالقوه ی تمرینات تقویت کننده ی قدرت عضلانی و تمرینات مقاومتی اغلب نادیده گرفته می شود.

در این مطالعهLeandro Pereira de Moura   و همکارانش از دانشکده علوم کاربردی در دانشگاهCampinas  در برزیل، اثرات تمرینات قدرتی را بر تجمع چربی در کبد، تنظیم قند خون و نشانگر التهابی در موش های چاق بررسی کردند. آنها موش های چاق را برای مدت کوتاهی مجبور به انجام تمرینات قدرتی کردند، این مقدار تمرینات قدرتی معادل میزان تمرینی برای انسان است که برای تغییر ترکیب چربی بدنی کافی نیست. نتایج این تحقیق نشان می دهد که با وجود عدم تغییر در وزن کلی این حیوانات، انجام تمرینات کوتاه مدت، میزان چربی کبدی و سطوح نشانگرهای التهابی را کاهش و تنظیم قند خون را در این حیوانات بهبود می بخشد.

دکتر Pereira de Moura اظهار داشت: این واقعیت که این بهبود در متابولیسم، در طول زمان کوتاهی بدون ایجاد تغییر در میزان کلی چربی بدن رخ داده است، نشان می دهد که تمرینات قدرتی می توانند تأثیرات مثبتی بر سلامت داشته و به طور مستقیم بر عملکرد و سوخت و ساز بدن تاثیر گذارند. بنابراین ممکن است این نوع از ورزش یک استراتژی موثرتر، غیر دارویی و کم هزینه برای بهبود سلامت افراد چاق باشد.

دکتر Pereira de Moura هشدار داد: اگر چه این یافته ها نشان می دهد که در موش های چاق تمرینات قدرتی موثر است، اما تقلید تمرینات قدرتی در این حیوانات دشوار بود. بهمین دلیل به تحقیقات بیشتری بر روی حیوانات و انسانها نیاز داریم تا از نحوه ی تاثیرگذاری تمرینات قدرتی بر متابولیسم کبد آگاه شویم. لازم به ذکر است که این مزایای بهداشتی چنانچه با کاهش چربی بدنی همراه باشد، موثرتر خواهد بود. با این حال، بر اساس این یافته ها افراد چاق می توانند جهت افزایش فعالیت خود، به تمرینات قدرتی رو آورند، اما ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنند.

دکتر Pereira de Moura و همکارانش در حال حاضر قصد دارند در مورد مکانیسم یافته های اخیر خود تحقیق کرده و راه های به حداکثر رساندن مزایای تمرینات قدرتی را مشخص کنند تا بتوانند یک راهنمای واقعی برای انجام تمرینات قدرتی برای کمک به افراد چاق تدوین کنند. آنها در حال انجام مطالعاتی بمنظور بررسی تأثیر پروتکل های مختلف ورزشی مانند تمرینات هوازی و یا تمرینات هوازی بهمراه تمرینات قدرتی، بر تجمع چربی در کبد هستند. ممکن است با درک بهتر نحوه ی تاثیر گذاری تمرینات قدرتی بر عملکرد کبد، اهداف جدیدی برای مداخلات دارویی کشف شود که از خطر ابتلا به بیماری کبد چرب و دیابت نوع 2 در افراد چاق کاسته یا از آن جلوگیری کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-03-strength-diabetes-obesity.html